Talent Innovation Group bestaat uit ervaren ondernemers en bedrijfsmensen die gespecialiseerd zijn op het gebied van innovatie en vernieuwing. Op deze blog geven wij u een kijkje achter de schermen, zodat u kunt zien waar TIG momenteel mee bezig is. De komende weken zullen wij aan de hand van opdrachtgever Hogeschool Utrecht, een innovatieplan schrijven. Hoe wij tot dit plan komen zal allemaal op het blog te lezen zijn. Verder bezoeken wij wekelijks een masterclass waarover wij meerdere reviews zullen schrijven en gaan we proberen om via deze blog discussies op te zetten over innovatie. Wij hopen natuurlijk ook dat u zult reageren op ons werk.

Wij wensen jullie veel plezier op deze blog!

zaterdag 14 mei 2011

Masterclass: Trendwatching

Deze week zijn we met de hele TIG federatie naar een masterclass over Trendwatching geweest. Een masterclass met een hele goede spreker die zo zijn vrouwelijke trekjes had. Wilt u weten hoe onze medewerkers over de masterclass dachten. Lees dan dit document.

De link: Masterclass: Trendwatching

woensdag 11 mei 2011

Trends 2011 volgens 3 trendwatchers

Twitter bestaat nog geen 5 jaar, maar toch wordt het zeer veel gebruikt. Binnen een korte tijd is dit netwerk zeer snel gegroeid. 5 jaar geleden hadden we niet verwacht dat het netwerk zo groot zou gaan worden, sterker nog, de meeste mensen hadden nog niet eens van Twitter gehoord! Hierbij speelt de trend "het gebruik van social media" een belangrijke rol.

Als Hogeschool Utrecht haar goede naam en status wil behouden, zal het in moeten spelen op de grootschalige ontwikkelingen binnen de maatschappij, de trends. Door op deze trends in te spelen kan Hogeschool Utrecht zich onderscheiden van andere hogescholen en mogelijk uitgroeien tot een nog grotere hogeschool.

Richard Lamb, Tony Bosma en Adjiedj Bakas, allen trendwatchers, kijken vooruit naar de trends  van 2011 en benoemen de drie in hun ogen belangrijkste trends voor deze jaargang.

Wilt U de trends lezen? Klik dan op deze link:
Trends 2011 volgens 3 trendwatchers

Wat zijn dé trends voor 2011?!

Bij het bedenken van innovaties voor de Hogeschool Utrecht is het belangrijk hierbij ook de trends van dat moment in de gaten te houden. We kunnen bij TIG natuurlijk een manier bedenken om studenten meer met boeken en literatuur te laten werken, maar het is nu veel interessanter om te kijken naar de mogelijkheden die internet biedt voor een hogeschool. Vooral social media is een groeiende trend die leeft onder hbo studenten. Het zou dus veel leuker zijn om hier is mee te doen, dan met studieboeken.
Maar buiten social media zijn er op het moment natuurlijk veel meer trends. De bijgevoegde link leidt naar een leuk artikel over trends in 2011. De trendspotter die het artikel heeft geschreven, Edwin Lambregts, gaat op zoek naar ontwikkelingen op allerlei gebieden. Van de economie tot aan consumentenvoorkeuren en van sociale netwerken tot aan de status die bier in 2011 krijgt.
Druk op de link wanneer je benieuwd bent naar de trends voor 2011.
De trends voor 2011

dinsdag 10 mei 2011

Innoveren met het business model

Bij TIG zijn we op zoek naar innovaties voor de Hogeschool Utrecht. Om interessant te blijven voor klanten moeten bedrijven zich steeds blijven aanpassen, innoveren dus. Wanneer de HU aantrekkelijk wil blijven voor haar studenten zal de school ook regelmatig iets moeten veranderen, vernieuwen, innoveren. En dat is precies waar we naar op zoek gaan.
Wanneer je als bedrijf wil innoveren moet je beginnen met het invullen van het business model. Bij het uitwerken en invullen van dit model zal duidelijk worden waar ruimte is voor innovaties.
In het bijgevoegde filmpje wordt uitgelegd hoe business models werken en hoe zo’n business model kan leiden tot innovaties.  
Link naar het filmpje

Het gebruik van het Business model Canvas

Voor ondernemers kan het zeer nuttig zijn om zo nu en dan het Business model Canvas in te vullen. Hierdoor komt duidelijk naar voren waar de gevaren en kansen voor een ondernemer liggen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende scenario's schetsen door een "key resource" weg te halen.

Hieronder een link naar een artikel over het gebruik van het Business model Canvas:
Business model Canvas

Innoveren van jou business model

Het filmpje geeft  aan hoe men tegenwoordig hun Business model moeten aanpassen aan de hedendaagse snel groeiende markten en wereld. Er wordt heel duidelijk aangegeven hoe je jouw business model kan innoveren en hoe je kan meegaan met de sociaal media en de snelheid waarop de wereld groeit. Media wordt tegenwoordig veel anders verspreid en dit filmpje geeft aan waarom en waar je op moet letten. Er wordt aan gegeven hoe je door uitgebreid invullen van het canvas model je verbluffende resultaten kan krijgen. Het filmpje is heel duidelijk en overtuigt je echt om het model te gaan gebruiken.

maandag 9 mei 2011

Canvas Model 2

Vorige week heeft u al de rechterkant van het canvas model gezien. Deze week hebben we bij TIG de linkerkant van het canvas model voor de Hogeschool Utrecht weten in te vullen.

Canvas Model 2

Opbrengsten en Kosten HU

Deze week zijn wij bij TIG  beziggeweest met het in berekenen van de kosten en opbrengsten van de Hogeschool Utrecht. In het document hieronder vindt u een uitgebreide uitleg over onze bevindingen.

Opbrengsten en Kosten HU